Według Luigiego Carparellego, kierownika ds. dużych projektów w HUB Parking Technology, parkowanie ma duży wpływ na to, jak pasażerowie oceniają swoją podróż,dlatego lotniska muszą zarządzać tym tematem właściwie. Passenger Terminal Today rozmawia z Carparellim o wyzwaniach i możliwościach, jakie stoją przed parkingiem na lotniskach.
Parkowanie jest zazwyczaj pierwszym i ostatnim wrażeniem, jakie kierowcy odnoszą podczas wizyty w danym miejscu. Nawet jeśli nie zauważają tego świadomie, parkowanie ma duży wpływ na to, jak ludzie oceniają swoją wizytę. Każde lotnisko jest wyjątkowe pod względem tego, co oferuje swoim klientom końcowym, a także pod względem środowiska pracy, jakie zapewnia swoim pracownikom. Oczekuje się, że ich infrastruktura parkingowa będzie przyjazna i funkcjonalna, przepływ pasażerów będzie płynny, a ogólne doświadczenie będzie komfortowe i dobrze zorganizowane.
Innowacje cyfrowe mogą stanowić dodatkową, niestandardową warstwę, w której ułatwiamy połączenie zestawu usług oferowanych przez lotnisko z potrzebami klientów. Może to przynieść wymierne zmiany w doświadczeniach podróżnych.
Badanie dynamiki pasażerów ułatwia realizację usług, które spełniają oczekiwania podróżnych i wyznaczają zrównoważony kierunek na przyszłość. Porty lotnicze potrzebują niezawodnych narzędzi, które pomogą określić potencjalne obszary poprawy, zmierzyć je i pomnożyć punkty kontaktowe z pasażerami na wszystkich etapach podróży.
Benchmarking i wymiana udanych doświadczeń z porównywalnymi portami lotniczymi to praktyka współpracy, która może przynieść korzyści wszystkim podmiotom działającym w sektorze lotnictwa. Imprezy branżowe i regularnie odwiedzające się porty lotnicze są również idealne do wymiany najlepszych praktyk i uczenia się od podobnych organizacji.
Miejsca parkingowe stanowią infrastrukturę krytyczną i znajdują się pod presją zmaksymalizowania przepustowości, poprawy wyników finansowych i złagodzenia ich wpływu na środowisko i społeczność. Ścieżka postępu musi zatem obejmować wykorzystanie przepustowości, parkingi dla pracowników oraz powierzchnię postojową obiektu. W jaki sposób? Jednym z możliwych do przyjęcia środków jest zmniejszenie odsetka pasażerów przyjeżdżających samochodem. Lotniska zaczynają pozwalać taksówkom i Uber, Lyft itp. na zabieranie pasażerów, a nie tylko na ich podrzucanie, co zmniejsza emisję zanieczyszczeń na pasażera.
Pomocne jest również wprowadzenie cyfryzacji na parkingach i w miejscach postoju: inteligentne systemy naprowadzania mogą zmniejszyć zatory powodowane przez dziesiątki pojazdów jeżdżących w kółko, szukających wolnych przestrzeni. Przepustowość jest nierozerwalnie związana z powierzchnią postojową - na przykład większość lotnisk w Europie znajduje się w pobliżu centrum miasta i nie może rozwijać się w nieskończoność, budując nowe struktury parkingowe, ale mogą one uczynić je bardziej ekologicznymi. Potrzebują one zaawansowanych narzędzi do monitorowania i raportowania obłożenia w czasie rzeczywistym, elastycznego zarządzania nim oraz umożliwienia analizy prognostycznej w celu optymalizacji istniejącej przepustowości.
Parking pracowniczy odgrywa istotną rolę w elastycznym wykorzystaniu przestrzeni: zmiany personelu obejmują 24 godziny na dobę, zgodnie z rozkładem lotów, więc ruch pracowników prawdopodobnie zbiegnie się z ruchem pasażerów. Wyposażenie miejsc parkingowych w wygodny i łatwy dostęp pomaga przyciągnąć i zatrzymać użytkowników w obu kategoriach - wyzwaniem jest zastosowanie dynamicznych strategii przemieszczania pracowników tam, gdzie są wolne miejsca, minimalizując zakłócenia.
Obecnie opracowywanych jest wiele ekscytujących technologii, z których niektóre mają realny potencjał do przekształcenia działalności lotniska i doświadczenia pasażerów. Uważam, że te, które skupiają się na zarządzaniu identyfikacją i szybkich płatnościach, są szczególnie obiecujące, ponieważ przyczyniają się do stworzenia inteligentnego ekosystemu portu lotniczego, który łączy się z pasażerami za pomocą urządzeń cyfrowych - w większości przypadków smartfonów w ich kieszeni.
Technologia biometryczna zrewolucjonizowała dostęp do miejsc parkingowych, dzięki kamerom zamontowanym na pasach wjazdowych i wyjazdowych. Raz użyta do dynamicznego monitorowania miejsc parkingowych i zintegrowana z inteligentnymi czujnikami, otwiera również nowe funkcje, takie jak "Znajdź mój samochód" czy "Taryfy Premium Space" oparte na programach lojalnościowych.
Aplikacje mobilne uczestniczą w każdym procesie, począwszy od usług Uber i Lyft, aż po umożliwienie szybkich i bezgotówkowych płatności w strefach Kiss & Fly oraz tradycyjnych strefach parkingowych. W przypadku tych ostatnich, rezerwacja wstępna umożliwia lotniskom lepsze planowanie przepustowości w godzinach szczytu, a tym samym maksymalizację obłożenia wszystkich stref.
Sztuczna inteligencja (AI), 5G i IoT przyczynią się do dalszego rozwoju technologii mobilnych i dalszego doskonalenia ich wykorzystania. Rozwój sztucznej inteligencji to prawdziwy przełom. Wciąż jednak nie jesteśmy na etapie, na którym konsekwencje SI są całkowicie przewidywalne. Ponadto nadal wymaga ona dużych zbiorów danych i wkładu człowieka poprzez nadzorowane uczenie się. Na razie najlepiej byłoby wdrożyć ją w zastosowaniach, które nie są krytyczne, np. w konserwacji prognostycznej, aby poprawić niezawodność systemu.
Uporządkowanie portu lotniczego w przyszłości jest ciągłym wyzwaniem. Mądrą inwestycją są z pewnością inteligentne czujniki, zaawansowane oprogramowanie do zarządzania i platformy cyfrowe, które umożliwiają stosowanie technologii inteligentnych płatności. Przykładem tego może być wyposażenie pasów parkingowych w czytniki dalekiego zasięgu, kamery LPR i systemy naprowadzania, które pomagają zmniejszyć zatory komunikacyjne. Przejście od fizycznych stacji płatniczych do rozwiązań w zakresie rezerwacji wstępnej i inteligentnych płatności uwalnia użytkowników od konieczności zatrzymywania się i dokonywania płatności.
Dla personelu obiektu zarządzanie operacjami parkingowymi jest złożone i stresujące. Nieprzewidywalne warunki ruchu drogowego wymagają niezawodnego monitorowania parkingów oraz cyfrowych narzędzi dla liderów zespołów do oceny sytuacji i podejmowania świadomych decyzji. Możliwe jest uzyskanie wglądu w zachowanie parkujących w czasie rzeczywistym, poprzez wdrożenie zintegrowanej kontroli wszystkich parkingów ze scentralizowanej centrali kontroli. W związku z tym połączenie danych za pomocą centralnego oprogramowania zarządzającego jest kluczem do lepszego wykorzystania informacji i ułatwienia bardziej inteligentnych operacji.
Kluczową kwestią wstępną jest ocena lub ponowna ocena dostawców usług i technologii. Kluczowe znaczenie dla uwypuklenia potencjalnych synergii ma określenie złożonej kombinacji dostawców. Korelacja ich danych za pomocą jednego narzędzia cyfrowego stanowi ogromne wsparcie dla decydentów, pomagając im dostrzec całościowy obraz sytuacji i podejmować świadome decyzje, takie jak zmiana dostępnych miejsc parkingowych lub stosowanie elastycznych systemów cenowych w celu zaspokojenia zmieniającego się popytu.
Definiowanie metryki i parametrów jest zadaniem zarówno z punktu widzenia cyfrowego, jak i sprzętowego. Modułowe rozwiązanie parkingowe ma kluczowe znaczenie dla przewidywania przyszłego rozwoju i zapewnienia skalowalności od przypadków małego wykorzystania (krótkoterminowy pobyt lub zagnieżdżenie) do znacznie większych stref i dalszej rozbudowy.
Faza parkowania w podróży pasażerskiej jest tą, która po jej zakończeniu oznacza pierwsze lub ostatnie wrażenie - i dlatego prawdopodobnie będzie trwać dłużej. Jakakolwiek optymalizacja obiektów parkingowych musi zatem obejmować badanie przepływu ruchu oraz odpowiednie wskazówki dotyczące parkowania, aby ułatwić kierowcom parkowanie. Digital Signage ze zmiennymi komunikatami jest idealnym i stosunkowo powszechnym rozwiązaniem, którego dokładność jest dodatkowo zwiększona dzięki połączeniu z inteligentnymi czujnikami i nadrzędnym oprogramowaniem zarządzającym.
W Danii pracujemy jako partner technologiczny dla międzynarodowego portu lotniczego Kopenhaga Kastrup od kilku dekad, ostatnio koncentrując się na udoskonalaniu usług i wdrażaniu nowych funkcji w ramach oprogramowania do zarządzania JMS. Wszystkie pasy wjazdowe i wyjazdowe są wyposażone w solidny sprzęt i niezawodne bariery. Oprogramowanie do zarządzania integruje się z systemem poboru opłat BroBizz, z usługami parkingowymi valet i aplikacją lojalnościową należącą do portu lotniczego. Umożliwia ono monitorowanie całej operacji parkowania 12 500 miejsc na 20 oddzielnych obszarach, z jednej centralnej dyspozytorni. Oprogramowanie łączy się z narzędziem analityki biznesowej, które usprawnia sposób, w jaki pracownicy lotniska mogą mapować złożone schematy zachowań parkujących i uzyskać wgląd niezbędny do podjęcia działań naprawczych lub usprawniających. Obsługa klienta jest również znacząco usprawniona, ponieważ odzyskiwanie utraconych biletów w formie cyfrowej jest znacznie szybsze niż w przeszłości: LPR i dynamiczne raportowanie sprawiają, że jest to najbardziej praktyczne i odporne na błędy ludzkie dostępne rozwiązanie.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa, najnowsze instalacje obejmują wznoszące się kliny: wymagają mniejszej głębokości w pracach budowlanych, co pozwala uniknąć ryzyka związanego z wierceniem i kopaniem w ziemi pod standardową głębokością urządzeń; a zgodnie z ich specyficznym planowaniem infrastruktury, wdrożyliśmy parkowanie blisko bramy, a następnie pomiary i identyfikację według klasy pojazdu. Pomoże to w sprostaniu oczekiwanemu wzrostowi popytu na podróże lotnicze w Kopenhadze, gwarantując pasażerom najwyższy poziom bezpieczeństwa, komfortu i obsługi.
W Ameryce Północnej są to lotniska międzynarodowe Los Angeles i Hartsfield-Jackson Atlanta, z których oba zarządzają tysiącami miejsc parkingowych przy użyciu skalowalnych, modułowych rozwiązań. W Europie przykładowymi rozwiązaniami są te na międzynarodowym lotnisku w Zurychu i ponownie w Kopenhadze Kastrup (CPH). Aby zachować przewagę nad konkurencją, Kopenhaga uczyniła kilka usług zorientowanych na klienta tak bezproblemowymi, jak to tylko możliwe: parkowanie z obsługą klienta i udogodnienia dostosowane do jego indywidualnych potrzeb należą do ulubionych miejsc parkingowych kierowców.
Według IATA, przy spodziewanym podwojeniu się liczby pasażerów linii lotniczych na świecie do 8,2 mld do 2037 r., infrastruktura lotnisk będzie musiała stawić czoła problemom związanym ze wzrostem i koniecznością dostosowania się do skutków politycznych.
Pojazdy elektryczne wydają się stanowić rozwiązanie problemów związanych ze zrównoważonym rozwojem, choć stanowią również liczne wyzwania: zagrożenie pożarowe, modele cenowe (według opłat, opłat zryczałtowanych czy długości pobytu?), egzekwowanie przepisów w celu uniknięcia sytuacji, w których pojazdy elektryczne nie są wyposażone w dedykowane punkty ładowania pojazdów elektrycznych, elastyczność w zakresie stałej rozbudowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych, dostosowujących się do rosnącego zapotrzebowania oraz zapewnienie dedykowanej infrastruktury w celu nadążania za zapotrzebowaniem na moc elektryczną.
Dzięki rozwojowi analizy prognostycznej, statystyki i symulacji możliwa będzie dalsza poprawa rentowności portów lotniczych poprzez planowanie lepszego zróżnicowania cen i zaspokojenie zmieniającego się zapotrzebowania.
Przewiduje się, że do 2040 r. ruch lotniczy w Europie osiągnie 16 mln lotów. Wczesne zaplanowanie układu, budynków i wyposażenia pozwoli lotniskom nadążyć za tym wzrostem i odpowiednio go skalować - ale nie kosztem komfortu pasażerów.
Bardziej inteligentna praca powinna być obowiązkowa dla zarządzających obiektami. Połączenie wszystkich istotnych informacji i kontroli w jednym, zorientowanym na operatora interfejsie może poprawić wydajność, zminimalizować ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego oraz zwiększyć bezpieczeństwo i ochronę podróżnych.
Porty lotnicze na wczesnym etapie wdrażają systemy na zamówienie i zaawansowane technologie, dzięki czemu są w stanie podjąć te wyzwania. Technologia musi opierać się na istniejących protokołach, tak aby integracja była możliwie bezproblemowa i w pełni sprawna. Integracja różnych technologii będzie sprzyjać partnerstwu branżowemu, optymalizując najlepsze obszary specjalizacji dostawców: usługi valet, dodatkowe udogodnienia i inteligentne płatności, by wymienić tylko kilka z nich.