Minął tydzień od zakończenia imprezy Parking Network Event APNE na lotnisku Heathrow w Londynie. Jako pierwszy raz na ich 11. edycji powiedziałbym, że z przyjemnością połączyłem się z tak wieloma profesjonalistami z branży lotniskowej z Wielkiej Brytanii i całej Europy - to złożony segment działalności, jeśli chodzi o zarządzanie parkingiem.
Co zaskakujące, ich wyzwania i cele są więcej niż częściowo podobne do tych, z którymi my jako integratorzy systemów mamy do czynienia na co dzień we wszystkich elementach branży parkingowej, od mniejszych firm po duże władze lokalne i operatorów detalicznych.
Parking jest kluczowym źródłem przychodów zarówno dla międzynarodowych portów lotniczych, jak i mniejszych węzłów regionalnych, zaraz po opłatach za lądowanie i biletach lotniczych - jest to stały trend, który w przyszłości będzie nadal wzrastał.
W związku z tym zaawansowani technicznie użytkownicy i osoby często podróżujące będą wymagać coraz łatwiejszego dostępu, bezproblemowej nawigacji i elastycznych opcji płatności w trakcie całego procesu parkowania - tak samo jak w każdym innym aspekcie naszego coraz bardziej cyfrowego życia.
Aby towarzyszyć tym trendom i aktywnie na nie reagować, jedynie dynamiczna i całościowa kombinacja elastycznych technologii zaspokoi potrzeby zarówno operatorów, jak i użytkowników: zapewni właściwe i szybkie parkowanie dla osób podróżujących, zyskowne i łatwe do zarządzania przez lokalny personel.
Mówiąc o parkowaniu na lotnisku, łatwo jest zapomnieć, że kierowcy to nie tylko podróżnicy, ale także pracownicy lotniska, których zmiany następują na zmianę 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, aby utrzymać obiekt w ruchu. Prawidłowe zarządzanie parkingami wraz z ich zapotrzebowaniem jest niezbędne dla zachowania równowagi między obłożeniem a eksploatacją - ponieważ przemysł lotniczy w rozwijającej się w większości części świata branży, pracownicy będą coraz bardziej ważni w efektywnym i elastycznym korzystaniu z powierzchni parkingów terminalowych.
Gdybym miał myśleć o wzorcowej instalacji na lotnisku, gdzie monitoruje się przepustowość i podejmuje działania, to Kopenhaga (CPH) byłaby pierwszą - bez wątpienia.
HUB był długoletnim partnerem CPH i śledził ewolucję lotniska z międzynarodowego węzła komunikacyjnego do światowej klasy centrum lotniczego. Podobnie jak wiele innych dobrze prosperujących lotnisk w Europie i na całym świecie, CPH stoi przed pewnymi wyzwaniami, takimi jak fizyczne ograniczenia w zwiększaniu swojej powierzchni postojowej: jak większość lotnisk, znajdują się one w pobliżu centrum miasta i nie mają dostępnych obszarów do planowania dodatkowych obiektów parkingowych. Do tego, co wygląda na przeszkodę, można podejść za pomocą narzędzia cyfrowego, które umożliwia wgląd w obłożenie przestrzeni w czasie rzeczywistym i zapewnia precyzyjny wgląd niezbędny do podejmowania proaktywnych decyzji w oparciu o dane. Dla HUB jest to realizowane przez JMS, który okazał się niezbędnym uzupełnieniem instalacji parkingowej w CPH "Ponieważ możemy budować tylko na górze lub pod istniejącym obszarem parkingowym, JMS daje nam możliwość odkrycia w czasie rzeczywistym, co dzieje się z przepływem, jeśli zamkniemy określony obszar. W związku z tym dane JMS mogą pomóc w określeniu, gdzie można zbudować nowy obszar", mówi Johnny Worum, kierownik działu Parking & Taxi Services w CPH.
Zarządzanie złożonym lotniskiem wymaga współpracy na wielu poziomach, od warstwy technicznej, przez dyspozytornię i funkcje pomocnicze, aż po inżynierię i zarządzanie.
Inżynierowie i technicy CPH uczestniczyli w szkoleniach w Wielkiej Brytanii, z zespołem HUB.