LPI jest używany do zbierania i rejestrowania danych o tablicach rejestracyjnych pojazdów, aby personel obiektu parkingowego mógł lepiej zrozumieć zwyczaje parkingowe klientów. W kontroli dostępu do parkingu, LPI jest również szczególnie pomocny w łapaniu i powstrzymywaniu nieuczciwych praktyk.
Cyklicznie operator jeździ po obiekcie parkingowym, przechwytując wszystkie tablice rejestracyjne w systemie LPI, a odpowiednie dane są później przesyłane do komputerów obiektu. Dostęp do danych jest możliwy w celu rozwiązania problemów i zapewnienia bezpieczeństwa obiektu.
LPI zapobiega wykorzystywaniu zagubionych, skradzionych i zamienionych biletów: kasjer może przeszukać bazę danych LPI w poszukiwaniu rekordu, który może być wykorzystany do sprawdzenia historii parkowania użytkownika. Jeśli brak identyfikacji wynika z braku wpisu, kasjer może przeszukać bazę danych LPI w poszukiwaniu wpisu, który może być wykorzystany do stworzenia brakującego wpisu. LPI zmniejsza również ryzyko popełnienia błędu przez człowieka, np. przy obliczaniu opłaty przez kasjera.
LPI zwiększa możliwości raportowania i archiwizacji oraz pozwala na łatwe rozwiązywanie błędów i problemów związanych z niespójnością lokalizacji i błędami w identyfikacji.
Może również pomóc w zlokalizowaniu zagubionego pojazdu, ponieważ przy odpowiednich uprawnieniach każdy użytkownik może zapytać o bazę danych LPI dla konkretnego pojazdu.